הילד שלי לא אוהב לקרוא ספרים

"הילד שלי לא קורא ספרים. מה לעשות?"
"אני קונה לו כל הזמן ספרים והוא לא פותח אותם"
"יש לנו בבית ספרייה מלאה בספרים , אבל הוא לא קורא".
הורים רבים מתלוננים שהילד שלהם לא קורא ספרים.כשהם נשאלים מתי לאחרונה הילד ראה אותם קוראים, רבים נבוכים כי הם לא קוראים.
ילד שגדל בבית שלא קוראים,
אין לו את מי לחקות.
ואם אתם כן קוראים,
האם הילד רואה אתכם קוראים?
האם הוא רואה אתכם מתמסרים לקריאה?
האם אתם משתפים בקריאה שלכם?
אם כן, ועדיין הילד לא אוהב לקרוא,
האם אתם "נבלעים" בקריאה ופחות עם הילד?
זה גם יכול להיות מעצור מלקרוא.
ילד שמרגיש שהקריאה "גוזלת" לו זמן איכות עם אחד ההורים, ימנע מלקרוא.
דניאל פק חקר את הנושא וכתב על כך ספר "כמו רומן"
גם הוא תהה מה קרה?
איך זה שכאשר הילד צעיר מאוד,
ההורים קוראים לו ספר לפני השינה,
ספר הוא אחד משגרות היום,
ובכל זאת כשהילד גדל הוא לא קורא.
דניאל פק טוען שאם נאפשר לילד יותר חופש..
הילד יקרא..
הוא כתב את "מגילת זכויות הקורא".
נשמו עמוק,
לא עם כל הזכויות תסכימו אבל מניסיון,
כשמאפשרים אותן לילד, הוא קורא מיוזמתו.
מגילת זכויות הקורא/דניאל פק :
1. הזכות לא לקרוא.
2. הזכות לדלג על עמודים
3. הזכות לא לקרוא ספר עד הסוף.
4. הזכות לקריאה חוזרת.
5. הזכות לקרוא כל דבר
6. הזכות לשקיעה גמורה בטקסט
7. הזכות לקרוא בכל מקום.
8. הזכות לדפדף.
9. הזכות לקרוא בקול רם.
10. זכות השתיקה.
אם אתם רוצים הרחבה על סעיף מסוים,
יחד עם זה , בנוסף לדברים שדניאל פק כתב,
איך אנחנו ההורים יכולים לחבב את הקריאה על הילד?
מספר הצעות, מניסיון:
אם יש ילדים שלא אוהבים לקרוא,
זכרו שיש להם זכות לא לקרוא (הזכות הראשונה במגילת זכויות הקורא)
גם איתם, אפשר לקבוע שעה שמוקדשת לקריאה,
כל הילדים יושבים ביחד סביב ההורה.
ההורה קורא והילדים רק מקשיבים.
אפשר לקרוא ספר בהמשכים,
אפשר לקרוא כל יום או כל שבוע
ספר שמתאים לילד אחר,
חשוב שהילדים יבחרו את הספר.
אחרי הקריאה שוחחו עם הילדים על מה שקראתם.
חשוב שזמן האיכות הזה יהיה חוויתי ומותאם לילדים.
בגילאים הצעירים, כשהילדים עדיין לא קוראים, שבו בצד הילד, אפשר שהוא ישב עליכם, ההורה מתווך לילד,
מראה את הכריכה, שם הספר, מדברים על התמונה בכריכה
שואל: "איפה נתחיל לקרוא?"
עוקב עם האצבע אחרי הקריאה, אפשר שגם הילד יעקוב עם האצבע.
הילדים זוכרים בעל פה סיפורי ילדים שקוראים מספר פעמים ואז משתפים את הילד ב"קריאה",
ההורה מתחיל משפט והילד מסיים מהזיכרון..
אפשר לצחוק, לשיר את החזרות..
להפוך את הקריאה למשהו כייפי.
לילדים שקוראים כבר בעצמם,
אפשר לקרוא ביחד עם הילד
אם הילד מתקשה בקריאת מילים ארוכות,
הילד קורא מילים קצרות וההורה את המילים הארוכות.
אפשר לקרוא לסירוגין שורה ההורה ושורה הילד,
פסקה,
חצי עמוד...
בגילאים בוגרים יותר,
אפשרו לילד לבחור ספר שהוא אוהב,
קראו גם אתם את הספר.
תנו לו לקרוא בקצב שלו
ושוחחו איתו על מה שקרה,
גם אם קרא פסקה, עמוד,
שאלו מה דעתו על התנהגות של הדמות,
מה היה עושה אחרת במקומה?
קראו בתפקידים,
כל אחד בוחר דמות אחרת מהספר
וקורא את מה שקשור אליה.
מצאו את הדרך שעושה כיף לכם ולילד.
ואם אתם רוצים להתייעץ,