מה הקשר בין חוסר הקשבה והחושים?

"משגע אותי איך לא מפריע לו הבלגן בחדר שלו.
כמה פעמים אני צריכה לבקש ממנו שיסדר את החדר?!"
"אמאאא, תגידי לו שיפסיק, הרעש מחרפן אותי"
אני שומעת בחדר האימון הרבה תלונות דומות של הורים על ילדיהם,
אשמח לשפוך קצת אור על הנושא,
אביא מדי פעם היבט אחר.
אם אתם רואים שהיבט אחד לא עוזר לכם
עברו להיבט נוסף, אתם גם מוזמנים לכתוב לי בפרטי
כדי שאתייחס ספציפית למה שמפריע לכם.
ואם יעזור להורה לאחד, עשיתי את שלי.
יש לנו לפחות חמישה חושים, את זה כולם יודעים.
חמשת החושים האלה הם חמישה דרכי קלט
באמצעותם אנחנו קולטים את מה שמסביבנו.
אבל, וזה אבל שמשנה את כל התמונה,
לכל אחד מאיתנו יש דרך קלט דומיננטית יותר
גם לילדים שלנו יש דרך קלט דומיננטית יותר.
וכמו בשפות האהבה (שווה לקרוא כאן),
אנחנו מגיבים לפי החוש הדומיננטי, דרך הקלט הדומיננטית שלנו.
קצת פחות ממחצית מהאנשים ויזואליים , החוש הראייתי הוא הדומיננטי אצלם.
יותר מ 10% מהאנשים אודיטוריים, החוש השמיעתי הוא הדומיננטי אצלם.
כ-40% מהאנשים קינסטטיים, החוש הקינסטטי, חוש המגע הוא הדומיננטי אצלם
ואחוז אחד, טעם וריח הם החושים הדומיננטיים אצלם.
בדוגמה שהתחלתי איתה את הפוסט,
קל לזהות שהאמא ויזואלית, חשוב לה הסדר
ואילו הילד אודיטורי, חשוב לו שיהיה שקט.
היא יכולה להמשיך ולהתלונן, הוא רואה את הבלגן אבל זה לא מפריע לו,
בדיוק כמו שלה לא מפריע הרעש של הילדים.
מיותר לומר שכאשר אנחנו מזהים את הדומיננטיות שלנו ואת הדומיננטיות של הילדים שלנו,
קל לנו יותר להבין את הסיטואציה
וגם נדע איך לפנות לילד בדרך המתאימה לו.
אביא, בקצרה, מספר נקודות לזיהוי
שלוש דרכי הקלט העיקריות
בתקווה שיעזור לכם לזהות
את דרך הקלט הדומיננטית שלכם ושל הילדים שלכם.
אדם ויזואלי, שחוש הראייה הוא הדומיננטי אצלו:
- רואה את העולם בתמונות
- מבין מהר עניין
- קצב דיבור מהיר
- קופץ מנושא לנושא
- משתמש במילים וביטויים ויזואליים:
אני רואה... הבנתי את התמונה...
- תנועות ידיים גדולות וגבוהות.
- תרשימי זרימה, מפות חשיבה.. עוזרים לו מאוד בלמידה.
אם אתם מזהים שהילד ויזואלי:
- אפשר ואף רצוי לקטוע אותו בשטף הדיבור ולהגיד לו: דיברת מקודם על.. למה התכווונת/תרחיב
- להשתמש במילים ובביטויים ויזואליים
"אתה רואה...., התמונה הגדולה היא..."
- להתאים את קצב הדיבור שלכם, לקצב הדיבור שלו.
אדם אודיטורי, שחוש השמיעה הוא הדומיננטי אצלו:
- זוכר צלילים שהיו באירועים שונים.
- מדבר יותר לאט (מהויזואלי) והרבה פעמים מונוטוני
- מדבר מאוד מסודר
- משתמש במילים ובביטויים אודוטוריים:
אני שומע... זה לא מצלצל טוב... יש בזה הרמוניה
- חושב בצורה תהליכית מסודרת
לכן יבקש לדעת מה היה קודם/אח"כ...
- דיוק וסדר חשובים להם.
- תנועות הידיים רחבות לצידי הגוף.
- ללמוד בצוות, או להקשיב לשיעורים מוקלטים, עוזרים מאוד בלמידה.
אם אתם מזהים שהילד שלכם אודיטורי:
- להתאים את קצב הדיבור (לא לדבר איתו מהר)
- להקשיב עד הסוף, לא לקטוע אותו.
- להשתמש במילים וביטויים אודיטוריים.
אדם קינסטטי, שחוש המגע-התחושה הדומנינטי אצלו:
- עוצר לפני שמתחיל לדבר
(חושב איך להעביר את התחושה במילים)
- מדבר דיבור איטי עם עצירות גדולות
- תנועות ידיים מעגליות במרכז הגוף (אזור הבטן)
- נשימות עמוקות (כדי להתחבר לתחושות שלהם)
- משתמש במילים וביטויים קינסטטיים:
מרגיש לי... כבד לי... בא לי בטוב...
אם אתם מזהים שהילד שלכם קינסטטי:
- לכבד את הזמן שהוא צריך לפני שמתחיל לענות.
- להתאים את קצב הדיבור שלכם לקצב הדיבור שלו
- להשתמש במילים ובביטויים קינסטטיים.
זה אחד הנושאים שאהבתי כשלמדתי NLP
אני מקווה שיהיה לכם לעזר.
האם זיהיתם את מערכת הקלט הדומיננטית של הילד שלכם?
ואם יש שאלות, אל תהססו לפנות אלי.